DET KONGELIGE VEJLAG

Vejlaget for Kongensvej m.f.

Vejlaget for Kongensvej m.fl. veje.

 

 

 

Referat af ordinært vejlagsmøde afholdt mandag den 18. marts 2013.

 

 

 

1. Valg af dirigent

 

Henrik Schack Nielsen, Kronprinsensvej 27, blev valgt som dirigent.

 

 

 

2. Årsberetning

 

Formand Henrik Toft indledte med at konstatere, at bestyrelsen i det forgangne år havde været relativt forbeholden med at igangsætte aktiviteter omkring plantning af nye træer, vedligehold af bede og opretning af fliser. Baggrunden var, at det foregående års gartner-aktiviteter havde gjort et kraftigt indhug i vejlagets økonomi. Bestyrelsen ønskede at se effekten af det forhøjede kontingent, genoprette et vist økonomisk råderum og så derefter at sætte gang i aktiviteterne igen.

 

 

 

Gartnerarbejdet i kvarteret er normalt den største post på vejlagets budget. Og for at sikre at vi får gartnerarbejdet udført til en konkurrencedygtig pris, har vi hen over vinteren indhentet tilbud fra vores egen - samt tre konkurrerende gartnerfirmaer, og resultatet er, at vi har valgt ny leverandør.

 

Dette års aktiviteter kommer til at dække over plantning af op imod 10 nye kirsebærtræer, opretning af og udskiftning af fliser. Den nye gartner lægger omkring alle nyplantede træer en vandingsring. Og alle lodsejere, som får plantet nye træer ud for deres grund, opfordres til at vande de nye træer med jævne mellemrum.

 

 

 

På grund af vejrliget er der opstået mange revner i asfaltbelægningen i kvarterets veje, og derfor vil bestyrelsen, i lighed med tidligere år, bestille revneforsegling.

 

Dette vinterhalvårs snerydningsservice fra kommunens side har hidtil været tilfredsstillende.

 

Og som sædvanligt starter formanden en dialog med kommunen omkring hullerne i vejen på mellemstykket af Kronprinsensvej - lige inden vores eget vejlag. Hullerne skal lukkes, og sker det ikke, vil vi, som tidligere, kræve vejsyn for at tvinge reparation igennem.

 

 

 

Det forgangne år har budt på en tæt dialog med Diakonissestiftelsen omkring stiftelsens byggeplaner, som er ved at tage form. Disse planer - ikke mindst i byggefasen - kommer naturligvis til at påvirke hverdagen på vores veje og naturligvis specielt lodsejerne på Dronningensvej.

 

Og selv om vejlaget ikke altid er enig med Diakonissestiftelsen, har dialogen været konstruktiv.

 

 

 

Sidst på året modtog alle lodsejere i vejlaget brev fra kommunen vedrørende planerne om at ændre status på vores veje fra private fællesveje til offentlige veje. Resultatet af kommunens undersøgelse var stor tilslutning til at bevare den nuværende status hvilket derfor respekteres. Kommunen forbeholder sig i brevet retten til at genoverveje planerne i 2014.

 

 

 

Herefter sluttede formanden sin beretning med en opfordring til medlemmerne om at starte ukrudtsbekæmpelsen omkring kirsebærtræerne og i rabatten mellem fortov og forhave tidligt. Vi er alle interesserede i at kvarteret ser pænt ud.

 

 

 

Formanden benyttede også lejligheden til at takke Vagn Scharling for hans mangeårige indsats som vejlagets revisor.

 

 

 

Formandens beretning blev godkendt.

 

 

 

3. Diakonissestiftelsens byggeplaner v. Ejendomsdirektør Carsten Torrild

 

I forlængelse af den oprindelige arkitektkonkurrence om Diakonissestiftelsens Udviklingsplan 2020, har stiftelsen i det forløbne år udviklet en såkaldt Helhedsplan som her i marts måned er blevet godkendt i Byrådet. Helhedsplanen kan ses på stiftelsens hjemmeside www.diakonissestiftelsen.dk.

 

 

 

Hvad angår stiftelsens ansigt mod Dronningensvej, ser det ud som om tre af de gamle villaer bliver bevaret, nr. 18, 26 og 28. Resten bliver væltet og der bygges nye seniorboliger i op til to etager. Den endelige arkitektur er endnu ikke fastlagt.

 

Der bygges endvidere 190 underjordiske p-pladser som får tilkørsel fra Peter Bangsvej. Men det forventes, at en del af de nye beboere vil parkere på Dronningensvej.

 

 

 

Ifølge den nuværende tidsplan regner man med endelig godkendelse af byggeplanerne og tilhørende kommunal vedtagelse af lokalplan i marts-april 2014. Byggestart af de første faser - som inkluderer ældreboligerne ud mod Dronningensvej - forventes i foråret 2015.

 

 

 

Tilkørsel til byggepladsen blev også debatteret, og der ses tre muligheder - 1) op ad Kronprinsensvej og ind gennem vejlaget, 2) åbning af Dronningensvej mod Sdr.Fasanvej ned til hjørnet af Dronningensvej og Arveprinsensvej eller 3) ad brandvejen fra Loppeshoppen og ind over Diakonissestiftelsens eget område. På mødet var der naturligvis ingen tvivl om, at den sidste mulighed ville være at foretrække.

 

 

 

Under gennemgangen blev det også nævnt af Carsten Torrild, at der fra april 2013 vil blive indført 2 timers p-zone på stiftelsens område. Det forventes, at dette tiltag vil skubbe yderligere udefrakommende hverdags-parkeringer ind i vejlaget. Sker dette, må vi i vejlaget vurdere, hvad vi kan gøre for at begrænse problemet.

 

 

 

Formanden takkede Carsten Torrild for gennemgangen. Vejlaget håber naturligvis på en fortsat konstruktiv dialog med stiftelsen på vejen frem mod fastlæggelsen af de endelige planer.

 

 

 

4. Regnskabsaflæggelse

 

Kasserer Hugo von Linstow fremlagde det reviderede regnskab for år 2012. Og på grund af det forhøjede kontingent fra kr. 600,- til 800.- og det begrænsede aktivitetsniveau er årets resultat kr. 97027,80.

 

Der er kun restance fra en lodsejer.

 

Herefter blev det reviderede regnskab godkendt.

 

 

 

5. og 6. Forslag til kontingent størrelse og budget for 2013

 

Bestyrelsen foreslog uændret kontingent på kr. 800,-

 

Bestyrelsens forslag til budget blev herefter gennemgået og efterfølgende godkendt.

 

 

 

6. Valg til bestyrelse.

 

Efter tur afgik Steen Kallestrup, men blev genvalgt uden modkandidat.

 

 

 

7. Valg af revisor.

 

Som afløser for Vagn Scharling blev Pernille Helms, Kongens Tværvej 10 valgt som revisor.

 

 

 

8. Eventuelt

 

Under eventuelt blev der spurgt til vores hjemmeside. I den forbindelse blev der etableret et lille hjemmeside-udvalg bestående af Peter Henriksen, Dronningensvej 5 og Anne Molbæk, Kronprinsensvej 11. Tanken med udvalgsarbejdet er at sikre opdatering af vores hjemmeside www.detkongeligevejlag.dk. Skulle der være andre som er interesseret i at være med til at udvikle hjemmesiden både teknisk og indholdsmæssigt kan de henvende sig enten til bestyrelsen eller direkte til Peter og Anne.

 

 

 

 

 

Steen Kallestrup, Kongensvej 26

 

 

Copyright Vejlaget.for.Kongensvej.m.fl.veje