DET KONGELIGE VEJLAG

Vejlaget for Kongensvej m.f.

Vejlaget for Kongensvej m.fl. veje.

 

 

 

Referat af ordinært vejlagsmøde afholdt onsdag den 26. marts 2014. (Dagsorden nederst)

 

 

 

1. Valg af dirigent

 

Søren Haugsted, Kongens Tværvej 4A, blev valgt som dirigent.

 

 

 

2. Årsberetning

 

Formand Henrik Tofts beretning om årets aktiviteter dækkede overordnet set gartner-arbejdet, vedligehold af fortov og veje samt Diakonissestiftelsens byggeplaner.

 

 

 

I løbet af året har vores nye gartner plantet 10 nye kirsebærtræer. Træerne er blevet beskåret og bedene op imod Sdr.Fasanvej er blevet vedligeholdt - generelt set til bestyrelsens tilfredshed. De nyplantede træer er blevet udstyret med en grøn vandingspose, og beboerne opfordres til at sikre at disse poser fyldes med jævne mellemrum, således at de nye træers vækst sikres.

 

Det blev under mødet anført at gartneren beskærer kirsebærtræerne på det forkerte tidspunkt af året. Bestyrelsen vil naturligvis diskutere dette med gartneren, således at træerne sikres bedst mulige vækst-vilkår.

 

 

 

Der blev ikke udført nogen asfaltrevneforsegling i 2013. Bestyrelsen vil søge for, at dette arbejde bliver udført i indeværende år. Derimod er en række små asfaltarbejder på vejene og omkring skilte blevet udført.

 

En del fortovsfliser er blevet rettet op eller udskiftet.

 

Disse opgaver er i øvrigt også udført af vores gartner.

 

En del lodsejere har i det forgangne år haft storskrald og byggeaffald liggende på vejen i længere perioder. Disse forhold er blevet påtalt, og lodsejerne opfordres generelt til ikke at lægge affald ud før senest den sidste week-end før afhentning eller bortkørsel.

 

 

 

En stor del af bestyrelsens arbejde i det forgangne år har dækket involvering i Diakonissestiftelsens byggeplaner. Disse planer - ikke mindst i byggefasen - kommer naturligvis til at påvirke hverdagen på vores veje og specielt lodsejerne på Dronningensvej.

 

Overordnet set, er der en god dialog parterne imellem, men en række forhold i de nye byggeplaner kræver overvejelser og reaktion fra vejlagets øvrige lodsejere.

 

Forslag til Lokalplan 171 - som kan findes med kommentarer på Frederiksberg Kommunes hjemmeside under kommunalbestyrelsesmøder - blev behandlet på kommunalbestyrelsesmødet den 24. februar i år.

 

Forslaget er sendt til høring med høringsfrist den 6. maj 2014. Et borgermøde vil blive afholdt den 9. april 2014 kl. 18.30 til 21.00 i Søsterstuerne på Diakonissestiftelsen, Peter Bangsvej 1.

 

Som umiddelbar reaktion på forslaget til Lokalplan 171 har bestyrelsen skrevet et høringsbrev - dateret 5. marts 2014 der var vedlagt udsendelsen af dagsordenen til alle lodsejere. I brevet anføres en række forhold hvor forslaget til Lokalplan 171 ikke lever op til Helhedsplanen for Diakonissestiftelsen byggeplaner, som blev godkendt af kommunalbestyrelsen for et år siden - den 18. marts 2013. Disse forhold dækker: samspil mellem det nye byggeris udtryk ud mod Dronningensvej og det eksisterende kvarter; afstand mellem specielt det nye hospice facade og Dronningensvej; valg af facadematerialer samt midlertidige parkeringsforhold og skyggegener.

 

Bestyrelsen ønsker efter afholdelsen af borgermødet den 9. april at detaljere høringsbrevet overfor Frederiksberg Kommune.

 

 

 

Formanden sluttede - som traditionen byder - sin beretning med en opfordring til medlemmerne om at starte forårets ukrudtsbekæmpelse omkring kirsebærtræerne og i rabatten mellem fortov og forhave tidligt. Vi er alle interesserede i at kvarteret ser pænt ud. Herefter blev formandens beretning blev godkendt.

 

 

 

3. Diakonissestiftelsens opdaterede byggeplaner

 

På grund af sygdom mødte Diakonissestiftelsens ejendomsdirektør Carsten Torrild desværre ikke op til vejlagsmødet.

 

En række spørgsmål rejst og diskuteret af de fremmødte lodsejere.

 

Hvornår tænkes kommunalbestyrelsen at godkende Lokalplan 171? Hvornår starter byggeriet? Hvor længe vil det vare? Hvor stor vil trafikbelastningen være under og efter byggeriet? Hvordan vil parkeringsforholdene blive påvirket under byggeriet? Hvordan vil parkeringssituationen se ud efter første fase af byggeriet? Og vil de senere byggerier på Diakonissestiftelsens hoved-parcel inklusive P-kælder med de lovede 190 parkeringspladser nogensinde blive bygget?

 

For at sikre så vid indsigt som muligt – og for at få svar på disse spørgsmål - opfordredes alle lodsejere til at møde op til borgermødet på Diakonissestiftelsen den 9. april 2014. ALLE lodsejere opfordredes endvidere til at afgive individuelle høringssvar til kommunen før fristen den 6. maj.

 

 

 

4. Mandat til forhandling af midlertidig åbning af Dronningensvej ud mod Sdr.Fasanvej i byggefasen

 

Trafik og arbejdskørsel til og fra byggepladsen i første fase af byggeplanerne - hospice og senior-boliger ud mod Dronningensvej - er blevet diskuteret på et møde mellem bestyrelsen og Diakonissestiftelsen.

 

I forbindelse med byggeriet på parcellerne ud mod Dronningensvej - er det naturligvis Diakonissestiftelsens ret at benytte vejlagets veje til arbejdskørsel i forbindelse med byggeriet. Diakonissestiftelsen er lodsejer i vejlaget som alle andre lodsejere. Spørgsmålet er hvordan denne trafik arrangeres mest hensigtsmæssigt.

 

Diakonissestiftelsens hovedparcel har adresse på Peter Bangsvej, og al arbejdskørsel til byggeri herpå, bør naturligvis foregå via indkørslen på Peter Bangsvej.

 

 

 

Overordnet set er der tre muligheder - 1) tilkørsel ad brandvejen fra Loppeshoppen og ind over Diakonissestiftelsens eget område, 2) åbning af Dronningensvej mod Sdr.Fasanvej ned til Dronningensvej 26 eller 3) tilkørsel op ad Kronprinsensvej og ind gennem vejlaget.

 

 

 

Mulighed 1) er naturligvis at foretrække. I fald denne mulighed ikke er praktisk mulig for Diakonissestiftelsen, ønskede bestyrelsen at opnå mandat til at kunne forhandle mulighed 2). På mødet blev dette ønske afvist. De fremmødte lodsejere ønskede at bestyrelsen sammen med Diakonissestiftelsen tester alle forhold omkring mulighed 1) igen. Såfremt enighed ikke kan nås, vil bestyrelsen efterfølgende indkalde til et ekstraordinært lagmøde senere på året.

 

 

 

5. Regnskabsaflæggelse

 

Kasserer Hugo von Linstow fremlagde det reviderede regnskab for år 2013. Der er restance fra 5 lodsejere.

 

Det reviderede regnskab blev godkendt.

 

 

 

6. og 7. Forslag til kontingent størrelse og budget for 2014

 

Bestyrelsen foreslog uændret kontingent på kr. 800,-

 

Bestyrelsens forslag til budget blev gennemgået og efterfølgende godkendt.

 

 

 

8. Valg til bestyrelse.

 

Efter tur afgik Hugo von Linstow. Hugo van Linstow blev genvalgt uden modkandidat.

 

 

 

9. Valg af revisor.

 

Pernille Helms - Kongens Tværvej 10 - blev genvalgt som revisor.

 

 

 

10. Eventuelt

 

Under eventuelt blev parkeringsregler debatteret. Det blev understreget at færdselsreglerne også gælder på private fællesveje, og parkeres der ulovligt, udsætter man sig for risiko for bødeforelæg.

 

Det blev yderligere anført, at på trods af den landsdækkende debat om forbud mod parkering med et hjulsæt på fortovet, gælder dette forbud ikke på Frederiksberg og således heller ikke i vores vejlag.

 

 

 

På opfordring fra forsamlingen bliver vejlagets vedtægter vedrørende medlemmer og kontingentbetalere - paragraf 3 og 5 - behandlet på næste ordinære vejlagsmøde. Bestyrelsen forbereder materiale og evt. forslag.

 

 

 

Steen Kallestrup, Kongensvej 26

 

 

 

 

 

Vejlaget for Kongensvej m.fl. veje indkalder til ordinært vejlagsmøde i skolelokalerne Dronningensvej 36:

 

Onsdag den 26. marts 2014 kl. 20.00

 

Dagsorden:

 

1. Valg af dirigent

 

2. Bestyrelsen aflægger beretning om aktiviteter i det forløbne år

 

3. Diakonissestiftelsens opdaterede byggeplaner v/ Ejendomsdirektør Carsten Torrild – herunder debat om de fremlagte planer

 

(Lokalplan 171 kan findes på http://www.frederiksberg.dk/Politik-og-demokrati/DagsordnerOgReferater/Kommunalbestyrelsen.aspx)

 

4. Bestyrelsen fremlægger beslutningsforslag om mandat til færdigforhandling af midlertidig åbning af Dronningensvej ud mod Sdr.Fasanvej i forbindelse med byggearbejdet på Diakonissestiftelsen

 

5. Bestyrelsen fremlægger det reviderede regnskab til decharge

 

6. Bestyrelsen fremlægger forslag omkring uændret kontingent på Kr 800,-

 

7. Bestyrelsen fremlægger forslag til budget

 

8. Valg af bestyrelse

 

- Hugo von Linstow afgår, men er villig til genvalg

 

9. Valg af revisor

 

10. Forslag stillet af bestyrelse eller andre medlemmer

 

11. Eventuelt – herunder orientering om ændringer i parkeringsregler

 

Henrik Toft Jensen  Hugo von Linstow  Steen Kallestrup

 

Dronningensvej 27  Dronningensvej 15  Kongensvej 26

 

 

 

Der serveres en kold forfriskning på mødet. Deltagere er velkomne til eventuelt selv at medbringe kaffe/te. Vi sørger for kopper, sukker og fløde.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Undertegnede ejer af ejendommen:

 

Sdr.Fasanvej nr.:

 

Dronningensvej nr.:

 

Kongensvej nr.:

 

Kronprinsensvej nr.:

 

Arveprinsensvej nr.:

 

Kongens Tværvej nr.:

 

Giver herved ……………………………………………………..fuldmagt til på mine vegne at deltage i og stemme på vejlagsmødet den 26. marts 2013.

 

Underskrift: ………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

Copyright Vejlaget.for.Kongensvej.m.fl.veje