DET KONGELIGE VEJLAG

Vejlaget for Kongensvej m.f.

Vejlaget for Kongensvej m.fl. veje.

 

 

 

Referat af ordinært vejlagsmøde afholdt torsdag den 3. marts 2016. (Dagsorden nederst)

 

 

 

1. Valg af dirigent

 

Thomas Bak, Dronningensvej 28, blev valgt som dirigent.

 

 

 

2. Årsberetning

 

Formand Henrik Toft Jensens beretning om årets aktiviteter var opdelt i a) Diakonissestiftelsens byggeplaner – herunder diskussion vedr. forespørgsel fra Dronningensvej 17, b) Frederiksberg Kommunes P-strategi, c) Plantning af nye træer og d) Vejlagets hjemmeside.

 

 

 

a) Diakonissestiftelsen havde desværre meddelt at de ikke kunne være til stede på vejlagsmødet, men efter dialog mellem Diakonissestiftelsen og vejlagsbestyrelsen kan byggestatus og -planer beskrives således:

 

 

 

• Patienter fra det nuværende hospice flyttes til det nye hospice 11. april. Herefter går nedrivningsentreprenøren i gang med nedrivning af Dronningensvej 14 og 16. I forbindelse med nedrivningen vil de øverste 50 cm jord også blive gravet af hele det område, hvor seniorboligerne skal bygges.

 

 

 

• Tidsplan for byggeriet af de nye seniorboliger løber fra juli 2016 til juli 2017.

 

Fra juli 2016 - januar 2017 klargøres byggepladsen. Fundamenter, kældre, kloak med videre udføres.

 

Fra februar til juni 2017 bygges boligerne, udvendige facader opføres og haven anlægges. Byggeriet afleveres og der flyttes ind i perioden juli-august 2017.

 

 

 

• Diakonissestiftelsen har skrevet detaljerede retningslinjer for lastbiltransport ind til byggeriet, men erkender at det ikke er muligt for entreprenøren at sikre 100 procent korrekt tilkørsel. Især ses det som en udfordring, hvis der er tale om en enkelt leverandør, som ikke kommer fast på pladsen. Den type leverancer forventes det at der vil blive færre af i seniorboligprojektet, idet en meget stor del af byggearbejdet foregår på fabrikken.

 

Diakonissestiftelsen har endvidere investeret i en ny bom mod Søndre Fasanvej, så der til det næste byggeprojekt er en mere driftssikker løsning her - og dermed mindre risiko for, at en chauffør ser sig nødsaget til at køre den forkerte vej ind på grund af fejl på bommen.

 

 

 

• Diakonissestiftelsen lover at skader på veje og fortov, der medfører risiko for faldulykker, naturligvis skal udbedres hurtigst muligt. For øvrige skader er det - efter Diakonissestiftelsens opfattelse - mest hensigtsmæssigt at afvente, at byggeriet er færdigt.

 

Fliser bliver udskiftet og kantsten bliver oprettet ved Dronningensvej 34 snarest. Fliserne ved Dronningensvej 17 og 19 bliver skiftet og kantsten oprettes når byggepladsen er færdig og afrigget. Vejtræerne forventes plantet midt i marts. Vejlaget vil blive indkaldt til vejsyn af Dronningensvej primo april.

 

 

 

• Vejlagets bestyrelse er i kontinuerlig dialog med Diakonissestiftelsen for at indskærpe at alle aftaler om trafik, parkering, renhold og sikkerhed overholdes. Hver gang bestyrelsen noterer sig brud på aftaler, bliver det adresseret med e-mails og / eller telefonopkald. Som nævnt ved tidligere vejlagsmøder, kan bestyrelsen kun opfordre vejlagets medlemmer til at gøre det samme.

 

 

 

• Under dette punkt blev en forespørgsel fra Nicolai Leth, Dronningensvej 17 behandlet.

 

Nicolai Leth havde i forbindelse med en forsinket plantning af et træ ud for Dronningensvej 17, fremsat ønske om debat om bestyrelsens e-mail-svartider og generelle evne til at varetage sit hverv.

 

Efter en længere debat enedes generalforsamlingen om at bilægge intern strid, og fokusere vejlagets energi på dialogen med Diakonissestiftelsen. Det blev vedtaget at bestyrelsen - for at udbrede og lette arbejdsbyrden - supplerer sig med en arbejdsgruppe bestående af Nicolai Leth - Dronningensvej 17, Merete Nyboe Jensen - Kronprinsensvej 33, Sandro Vuylsteke - Kongensvej 17 samt Thomas Bak - Dronningensvej 28. Bestyrelsen indkalder til møde med arbejdsgruppen så hurtigt som muligt efter vejlagsmødet for at aftale ansvars- og arbejdsdeling.

 

På opfordring blev det også vedtaget at etablere en e-mail liste, således at information hurtigt kan deles mellem relevante parter. Thomas Bak - Dronningensvej 28 påtog sig ansvaret for at indsamle e-mail adresser og sikre vedligehold af listen. Alle medlemmer, som ikke allerede på vejlagsmødet har informeret vejlaget om deres e-mail-adresse, bedes tage kontakt til Thomas Bak på e-mail adresse tba@front-safe.com og således blive inkluderet på e-mail listen.

 

Bestyrelsen vil herudover - med Diakonissestiftelsen - søge at aftale informationsmøder med de mest udsatte vejlagsmedlemmer evt. på månedsbasis.

 

 

 

b) Efter kommunens indførelse af den nye parkeringsstrategi, har vejlaget fulgt udviklingen i parkeringsbelastningen i kvarteret. Der er konstateret nogen flere biler, som anvender vores veje til dag-parkering, specielt på vejene op imod Sdr. Fasanvej.

 

Bestyrelsen har udarbejdet en P-advarselsseddel og en tilhørende vejledning til vejlagsmedlemmerne. Sedlen blev uddelt under mødet. P-advarselssedlen placeres i forruden på biler som ikke anses for at have ærinde i kvarteret, og skal ses som et forebyggelsesinitiativ, der forhåbentlig hindrer gentagelse af ulovlig parkering. Beboere som ikke deltog i vejlagsmødet, kan afhente sedler hos formanden - Dronningensvej 27.

 

Bestyrelsen følger parkeringsbelastningen løbende.

 

Det blev kommenteret, at et privat P-firma som eksempelvis Carpark kunne være en langsigtet løsning. Et sådan tiltag blev behandlet på vejlagets sidste generalforsamling. Her stemte et flertal for at se tiden an fremfor at indføre en privat parkeringsordning. Indføres en sådan, har kommunen tilkendegivet, at alle beboere på Frederiksberg vil have ret til at parkere i kvarteret efter samme retningslinjer som på offentlig vej i kommunen. I dag er det kun beboere eller køretøjer med lovligt ærinde, som har lov til at parkere i kvarteret.

 

I forbindelse med etablering af den første serie af seniorboliger på Diakonissestiftelsen, blev der udtrykt bekymring over forventet øget parkeringsbelastning på Dronningensvej. En parkeringskælder på Diakonissestiftelsen ligger først i en senere byggefase. Kommunens Lokalplan 171 forudsætter imidlertid at der etableres P-pladser på Diakonissestiftelsens område til seniorboligerne.

 

 

 

c) Vejlagets træ-plantningsprogram fortsætter. Sidste år blev der plantet 12 træer på Kronprinsensvej, Kongens Tværvej og Arveprinsensvej, og i februar i år blev 7 træer plantet på Kongensvej og et ved Dronningensvej 17 - sidstnævnte på Diakonissestiftelsens regning.

 

I løbet af indeværende år plantes yderligere ca. 10 træer på Dronningensvej. Alle træer er og bliver plantet af vores gartner Bykærs Anlæg Aps med vækstgaranti og vandingsprogram.

 

Herudover er vores bede op imod Sdr. Fasanvej blevet ryddet og gen-beplantet.

 

I forbindelse med debat om optimale vækstbetingelser for vores nye træer, blev det indskærpet at de enkelte medlemmer sørger for at fjerne al begroning rundt omkring træerne.

 

På samme måde skal striben mellem fortov og hæk holdes ren og fri for bevoksning.

 

På vejlagets hjemmeside - detkongeligevejlag.dk - vil man også kunne finde vejledningen i / kravet til klipning af hække og træer omkring fortovet, således at kommunens feje- og saltspredningstraktorer kan passere.

 

Under dette punkt blev det også nævnt at alle medlemmer bør holde øje med flisekanter. Hvis disse kanter bliver for høje, beder vi gartneren om at nivellere fliserne. Forsikringsmæssigt bliver vi ulykkesansvarlige hvis flisekanten er 3,5 cm eller derover.

 

 

 

d) Vedligeholdet af hjemmesiden detkongeligevejlag.dk er blevet overtaget af Frank Dybdahl – Kongensvej 24. Så snart som muligt vil hjemmesiden være opdateret med vedtægter, regnskaber og referater dækkende de sidste 5 år. Her vil man også kunne finde kommunens anvisninger vedrørende klipning af hække og træer ud mod fortovet.

 

 

 

Beretningen blev godkendt.

 

 

 

3, 4 og 5. Regnskab, kontingent og budget.

 

Kasserer Hugo von Linstow fremlagde det reviderede regnskab for år 2015.

 

Det reviderede regnskab blev godkendt.

 

 

 

Inddrivning af kontingent er et årligt tilbagevendende problem. Derfor foreslog bestyrelsen at der i forbindelse med 2. rykker for betaling, opkræves et rykkergebyr på 100 kr. Endvidere blev det foreslået at eventuelle restanter nævnes i referatet fra generalforsamlingen.

 

Forslaget om rykkergebyr blev vedtaget.

 

Et medlem af vejlaget udtrykte betænkelighed ved at man nævner restanter med navns nævnelse. Bestyrelsen vil overveje om dette er et problem. Forslaget blev ikke vedtaget.

 

 

 

Bestyrelsen foreslog forhøjelse af kontingent fra de nuværende kr. 800,- til kr. 900,- samt at kontingentet opkræves med betalingsfrist den 15. april.

 

Kontingentforhøjelsen og ny frist blev vedtaget.

 

Bestyrelsens forslag til budget blev gennemgået og blev efterfølgende godkendt.

 

 

 

Under debatten af regnskabet og inddrivning af kontingent, blev det foreslået at der introduceres betalingsservice således at fysisk omdeling af girokort kan undgås, og således at betalingen for det enkelte medlem lettes. Michael Ingelhardt - Kronprinsensvej 24 og Henning Wass - repræsentant for friskolen Dronningensvej - tilbød at bistå med eventuel implementering for kontingentbetaling i 2017.

 

 

 

6. Valg til bestyrelse.

 

Efter tur afgik Henrik Toft Jensen. Henrik Toft Jensen blev genvalgt uden modkandidat.

 

 

 

7. Valg af revisor.

 

Pernille Helms - Kongens Tværvej 10 - blev genvalgt som revisor.

 

 

 

8. Forslag stillet af bestyrelse eller medlemmer

 

En lodsejer har stillet forslag om at alle lodsejere tilmelder sig ”Nabohjælp”.

 

Bestyrelsen ser på fordele og ulemper og udarbejder en indstilling.

 

 

 

9. Eventuelt

 

Det blev meddelt at der bliver ophængt en hjertestarter ved cykelstativerne ved skolen på Dronningensvej 3?

 

 

 

Frederiksberg d. 6 marts, 2016

 

Steen Kallestrup, Kongensvej 26

 

 

 

 

 

 

 

Vejlaget for Kongensvej m.fl. veje indkalder til ordinært vejlagsmøde i skolelokalerne Dronningensvej 36:

 

Torsdag den 3. marts 2016 kl. 20.00

 

Dagsorden:

 

1. Valg af dirigent

 

2. Bestyrelsen aflægger beretning om aktiviteter i det forløbne år

 

a) Status på Diakonissestiftelsens byggeplaner (inkl. forespørgsel fra Dronningensvej 17)

 

b) Status vedrørende Frederiksberg Kommunes P-strategi og foreløbige konsekvenser for parkering i vores vejlag

 

c) Status vedrørende plantning af nye træer

 

d) Status vedrørende vedligehold af vejlagets hjemmeside – www.detkongeligevejlag.dk

 

3. Bestyrelsen fremlægger det reviderede regnskab til decharge

 

a) Oversigt over kontingent restanter

 

4. Bestyrelsen fremlægger forslag om ændret kontingent fra Kr. 800,- til Kr. 900,- samt introduktion af rykkergebyr på Kr. 100,-

 

5. Bestyrelsen fremlægger forslag til budget

 

6. Valg af bestyrelse

 

a) Henrik Toft Jensen afgår, men er villig til genvalg

 

7. Valg af revisor

 

8. Forslag stillet af bestyrelse eller andre medlemmer

 

a) Diskussion om ”Nabohjælp” og evt. tiltag i vejlaget

 

9. Eventuelt

 

 

 

Henrik Toft Jensen  Hugo von Linstow  Steen Kallestrup

 

Dronningensvej 27  Dronningensvej 15  Kongensvej 26

 

 

 

 

 

Der serveres en kold forfriskning på mødet.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Undertegnede ejer af ejendommen:

 

Sdr.Fasanvej nr.:

 

Dronningensvej nr.:

 

Kongensvej nr.:

 

Kronprinsensvej nr.:

 

Arveprinsensvej nr.:

 

Kongens Tværvej nr.:

 

Giver herved ……………………………………………………..fuldmagt til på mine vegne at deltage i og stemme på vejlagsmødet den 3. marts 2016.

 

Underskrift: ………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

Copyright Vejlaget.for.Kongensvej.m.fl.veje