DET KONGELIGE VEJLAG

Vejlaget for Kongensvej m.f.

Vejlaget for Kongensvej m.fl. veje.

 

 

 

Referat af ordinært vejlagsmøde afholdt mandag den 6. marts 2017.

 

 

 

1. Valg af dirigent

 

Ole Færge, Dronningensvej 12, blev valgt som dirigent.

 

 

 

2. Årsberetning

 

Formand Henrik Toft Jensens startede beretningen med en status på Diakonissestiftelsens byggeri. De 47 seniorboliger - lejeboliger - er under opførelse og ventes indflytningsklare i efteråret - formodentlig omkring 1. november.

 

Trafikken til byggeriet ser nu ud til at være organiseret så langt hovedparten af byggetrafikken som ønsket foregår fra Sdr Fasanvej. Når byggeriet nærmer sig sin afslutning skal bedet for enden af Dronningensvej naturligvis genetableres og alle skader på vores veje - forårsaget af byggetrafikken - skal udbedres for Diakonissestiftelsens regning. Vejlagsbestyrelsen er i kontinuerlig dialog med Diakonissestiftelsen herom.

 

 

 

Et andet område hvor vejlaget har været i tæt dialog med Diakonissestiftelse og kommune, er vedrørende Diakonissestiftelsens nye matrikulering og efterfølgende adresse-givning for de nye boliger.

 

Fra at Diakonissestiftelsens jord har været opdelt i flere matrikler, er hele området nu lagt ind under en enkelt matrikel. På trods af at Lokalplanen klart beskriver at Diakonissestiftelsen skal sikre tilstrækkelig parkeringskapacitet på egen grund og at stiftelsen skal trafik-betjenes fra Peter Bangsvej, så er de nye senior-boliger adressegivet Dronningensvej.

 

Derudover skal de ny-indflyttende seniorer, som har bil, tilkøbe en Diakonissestiftelse-P-licens som koster 2.500 kr. om året for at parkere på den nyanlagte parkeringsplads til bebyggelsen. Vejlaget forudser derfor at vores nye naboer - og deres gæster - vil vælge at parkere gratis på Dronningensvej.

 

For ar imødegå denne udvikling har vejlaget søgt at få indført meget præcise passager i husordenen for de nye seniorboliger, således at det indskærpes at al parkering skal ske på Diakonissestiftelsens grund – både for beboere og gæster.

 

 

 

Når forskellige kommunale væsener har foretaget gravearbejde på vores veje over de sidste år, har de ofte efterladt meget sløset asfaltarbejde. I løbet af året har vejlaget derfor i dialog med kommunen - og for deres regning - fået udbedret en række af disse vejbane-reparationer.

 

 

 

Hvor der var behov for det, er der på den vestlige del af Dronningensvej blevet udskiftet vejtræer. Alle de nye træer er plantet med vækst-garanti fra gartnerens side. Træplantning indebærer udgifter til træ, chausse-sten omkring træet, vandingspose og vandingsplan. Det anslås at vi mangler at plante omkring 10 træer på den østlige del af Dronningensvej og enkelte steder på de øvrige veje.

 

 

 

En stor uforudset udgift for vejlaget i 2016 var udskiftning af tre vejbrønde i kvarteret. Der var blevet konstateret rotter, og en efterfølgende undersøgelse viste behov for udskiftning af brøndene. Og til nogen overraskelse for vejlaget, afholdes disse udgifter ikke af kommunen, men skal dækkes af vejlaget. Denne ekstra udgift har betydet at vejlagskassen var tom ved indgangen til det nye år.

 

 

 

Uddeling af P-sedler om ulovlig parkering i kvarteret vurderes til at have været en succes. En uheldig bi-virkning har dog været, at en række bilister - med muligt lovligt ærinde - fortørnet er mødt op hos formanden og har overfuset ham eller hans hustru. P-sedlen bliver nu modificeret således at formandens adresse erstattes med en post-box-adresse. Den reviderede P-seddel bliver udsendt sammen med referatet.

 

 

 

På grund af de skarpt stigende post-omdelings-omkostninger, rundsendte bestyrelsen sammen med indkaldelsen til vejlagsmødet, et ønske om at kunne kommunikere med lodsejerne per e-mail. Status på indsamling af lodsejernes e-mail-adresser er ca 45 af de cirka 160 lodsejere.

 

Alle lodsejere som har fremsendt e-mail-informationer, vil fremover modtage al kommunikation fra vejlaget elektronisk.

 

Medlemmer, som er fritaget for digitalpost, kan med en henvendelse til vejlaget naturligvis sikre modtagelse af al kommunikation fra vejlaget med normal omdelt post.

 

 

 

Formanden afsluttede sin beretning med en henstilling til alle lodsejere om at holde vandingshuller omkring vejtræerne og bedene langs hækkerne frie for hoftehøjt ukrudt, således at kvarteret fremstår fint og indbydende – både for os selv og kvarterets gæster.

 

 

 

Herefter var der spørgsmål.

 

”Hvor mange nye medlemmer får vi i vejlaget når de nye seniorer rykker ind?”

 

Eftersom de nye boliger er lejeboliger under Diakonissestiftelsen, regner vi ikke med at vi får flere medlemmer. Diakonissestiftelsen betaler i dag for 11 medlemskaber, og indtil videre regner bestyrelsen med at dette forhold består.

 

 

 

”Hvis vejlaget har det økonomiske ansvar for vejbrøndene, kan de så ikke forsikres?”

 

Godt forslag som vejlaget vil undersøge så hurtigt som muligt.

 

 

 

”Sikrer vejlaget at en eventuel e-mail-liste over alle medlemmer ikke lækkes til tredje part?”

 

Ja, - det sikrer vejlagets bestyrelse, og i øvrigt vil bestyrelsen sikre at vejlaget i den sammenhæng overholder alle relevante regler under registerloven.

 

 

 

Formandens beretning blev godkendt.

 

 

 

3, 4 og 5. Regnskab, kontingent og budget.

 

Kasserer Hugo von Linstow fremlagde det reviderede regnskab for år 2016.

 

En regnskabsteknisk fejl vedrørende tallene i balancen blev rettet, og det rettede regnskab vil blive udsendt sammen med referatet.

 

Der er to restanter – Kongensvej 2 (se PS 2 nederst i referatet) og børnehaven i Kongensvej 1.

 

Efter en samtale mellem formanden og en repræsentant for beboerne i Kongensvej 2 ventes restancen her betalt.

 

To nære naboer til børnehaven tilbød at tage en snak med lederen af børnehaven vedrørende det aktuelle udestående.

 

Regnskabet blev herefter godkendt.

 

 

 

Bestyrelsen foreslog uændret kontingent – 900 kr. per medlem.

 

Bestyrelsens kommentar hertil var, at på trods af den slunkne kasse, vil bestyrelsen med uændret kontingent kunne håndtere 2017 med normale aktiviteter, dog med et begrænset antal plantninger af nye træer.

 

Et medlem spurgte til de økonomiske konsekvenser hvis flere vejbrønde pludseligt skulle renoveres, og hertil svarede bestyrelsen at i fald vejlaget pludseligt kom til at stå med store uforudsete udgifter, vil bestyrelsen indkalde til et ekstraordinært vejlagsmøde med det formål at skaffe de nødvendige midler / at løfte kontingentet.

 

Det blev foreslået, at medlemmer som ikke leverer e-mail-informationer og dermed bidrager til at lette på postomdelingsomkostninger pålægges et gebyr på 100 kr. Forslaget kunne dog ikke umiddelbart vedtages, da det ikke har været gjort alle medlemmer bekendt på forhånd. Bestyrelsen vil overveje om forslaget er nødvendigt og opfodrer i mellemtiden til, at alle bestræber sig på at indsende de nødvendige informationer.

 

Uændret kontingent blev herefter vedtaget.

 

 

 

Bestyrelsen fremlagde herefter budgettet for 2017.

 

Bestyrelsen forsikrede at man ikke går på kompromis med udgifter forbundet med eksempelvis revneforsegling som på længere sigt kan resultere i endnu større udgifter.

 

Bestyrelsen lovede også at skader vedrørende ujævne flisekanter og reparation af chausse-belægning ville blive håndteret indenfor budgettet i 2017.

 

Budgettet blev godkendt.

 

 

 

6. Valg til bestyrelse.

 

Efter tur afgik Hugo von Linstow. Hugo von Linstow blev genvalgt uden modkandidat.

 

 

 

7. Valg af revisor.

 

Pernille Helms - Kongens Tværvej 10 - blev genvalgt som revisor.

 

 

 

8. Forslag stillet af bestyrelse eller medlemmer

 

Bestyrelsen gennemgik fordele og ulemper ved tilmelding til ”Nabohjælp”. Alle lodsejere blev opfordret til at tilmelde sig ordningen, om ikke andet, så for den mulige præventive effekt.

 

En lodsejer foreslog et væsentligt udvidet nabo-overvågnings-system. Den pågældende lodsejer er velkommen til overfor bestyrelsen at fremlægge et mere detaljeret forslag til vurdering.

 

 

 

Bestyrelsen har været i kontakt med både Q-Park og Europark for eventuel introduktion af privat parkeringskontrol. Efter en kort dialog blev forslaget afvist af lodsejerne.

 

 

 

Bestyrelsen fremlagde et forslag om anvendelse af betalingsservice til betaling af kontingent.

 

Efter en kort dialog blev forslaget afvist til fordel for almindelige kontooverførsler. Det blev endvidere bemærket at betalingsmulighederne fremover øges med eksempelvis Mobil Pay. Bestyrelsen vil holde sig underrettet om disse nye betalingssystemer og i givet fald fremsætte forslag om mulig brug af disse.

 

 

 

9. Eventuelt

 

Under eventuelt blev det foreslået af en lodsejer at vejlaget fremstiller en parkerings-sticker som kan sættes i forruden, og som skal fornyes årligt. Stickeren skal laves i to versioner, en for lodsejere og en for gæster.

 

Det vil på den måde være muligt at differentiere lovlige parkering fra ulovlige, og også være en hjælp i forbindelse med mulige parkeringsproblemer fra de nye senior-boliger.

 

Bestyrelsen vil arbejde videre med dette forslag.

 

 

 

 

 

Frederiksberg d. 8 marts, 2017

 

Steen Kallestrup, Kongensvej 26

 

 

 

 

 

PS 1. I direkte forlængelse af vejlagsmødet meldte Marc de Oliveira - Kongensvej 3 - sig som tovholder vedrørende database med lodsejernes post og e-mail-adresser.

 

PS 2. Kongensvej 2 har efterfølgende indbetalt det udestående kontingent

 

 

 

 

Copyright Vejlaget.for.Kongensvej.m.fl.veje