DET KONGELIGE VEJLAG

Vejlaget for Kongensvej m.f.

Vejlaget for Kongensvej m.fl. veje.

 

 

 

Referat af generalforsamling afholdt tirsdag den 13. marts 2018.

 

 

 

1. Valg af dirigent

 

Hanne B. Jørgensen, Dronningensvej 7, blev valgt til dirigent.

 

 

2. Formandens beretning

 

Formanden indledte sin beretning med at konstatere, at det forgangne år økonomisk var præget af store udgifter til reparationer af kloak-brønde. Tidligt i 2017 blev det klart at brøndene ikke fungerede som de skulle, og et professionelt eftersyn afslørede store skader, både på grund af alder og på grund af rotter. For lidt mere end 88.000kr – eller mere end halvdelen af året udgiftsbudget - blev tre vejbrønde repareret.

 

Af denne grund har der ikke været råd til nyplantning af træer.

 

Fokus har ligget på vedligehold af fortove, flisebelægning, chaussestens belægning rundt om vores kirsebærtræer. Herudover bruger vi hvert år ca. 30.000kr på vores gartners garantivanding af træerne.

 

Der var også budgetteret med revneforsegling for ca. 35.000kr, men den opgave blev udskudt til begyndelsen af 2018. Hele forseglingsarbejdet kostede 51.000kr. Heraf har Diakonissestiftelsen bidraget med 25.000kr som kompensation for skaderne, som tunge køretøjer - i forbindelse med byggeriet - har påført vejene.

 

Der blev også i det forgangne år indgået aftale med Diakonissestiftelsen om, at de efter færdiggørelsen af byggeriet på Dronningensvej, dækker udgifter til reparation af fortove, kantsten, vejbane, plantning af tre træer ud for byggepladsen samt re-etablering af bedet for enden af Dronningensvej mod Fasanvej.

 

I løbet af året har bestyrelsen også arbejdet med parkeringssituationen i kvarteret. For at imødegå øget parkeringsbelastning fra pendlere til centrum og de nye beboere i Diakonissestiftelsens seniorboliger, introduceres en forsøgsordning, hvor vi skelner ulovlige parkeringer fra lovlige med parkeringstilladelser.

 

Parkeringstilladelserne uddeles til vejlagets beboere efter et sæt regler som findes vedlagt. Hvis vi noterer os ulovlige parkeringer i kvarteret, kan vi i de ulovligt parkerede bilers forruder anbringe en ”Kære bilist”-besked, hvor vi henstiller til at de ulovlige parkeringer ophører. ”Kære bilist”-sedlen findes også vedlagt.

 

Parkeringstilladelser kan afhentes hos Steen Kallestrup, Kongensvej 26.

 

I løbet af året evaluerer vi så resultatet af dette parkeringsinitiativ, og fremlægger så et forslag til vedtagelse på næste generalforsamling.

 

I løbet af 2017 har bestyrelsen – med store hjælp fra Marc de Oliveira - Kongensvej 3 - endvidere fået e-mail-adresse-databasen op at køre. Det betyder at vi nu kan kommunikere med de fleste medlemmer elektronisk. Kun 20-22 medlemmer mangler endnu at oplyse bestyrelsen om mail-adresser.

 

Herefter afsluttede formanden sin beretning med en henstilling til alle lodsejere om at holde vandingshuller omkring vejtræerne og bedene langs hækkerne frie for hoftehøjt ukrudt, således at kvarteret fremstår fint og indbydende – både for os selv og kvarterets gæster.

 

 

Herefter var der spørgsmål.

 

”Hvad er sanktionsmuligheder overfor bilister som parkerer ulovligt i kvarteret?”

 

Sagen er, at når vi overgiver evt. ulovlige parkeringer til politiet, så er det politiet der bestemmer, hvad der skal ske. Vi håber at vores parkeringstilladelsesinitiativ vil virke præventivt.

 

”Hvad gør vi med de ulovlige parkeringer som ses i forbindelse med Diakonissestiftelsens skole i Dronningensvej 4?”

 

Diakonissestiftelsen vil få tildelt parkeringstilladelser efter vedlagte regler – 12 styk. Skulle Diakonissestiftelsen have behov for flere tilladelser til skoler og institutioner, vil vi tildele efter behov, når de pladser, der allerede findes på Diakonissestiftelsens arealer besat af biler.

 

”Kan der arrangeres en cykelsti ved siden af det kommende re-etablerede bed for enden af Dronningensvej ud mod Fasanvejen?”

 

Det er ikke sandsynligt at politiet vil tillade en cykel-udkørsel fra Dronningensvej ud på Fasanvejen.

 

Der var utilfredshed med at e-mail-kommunikationen til alle medlemmer blev foretaget med åbne e-mail-adresser. Bestyrelsen vil gøre alt for at sikre at fremtidige udsendelser sker BCC.

 

Bestyrelsen lovede at se på el-arbejdsskaderne på Arveprinsensvej og skubbe til kommunen for udbedring.

 

Bestyrelsen lovede at lægge alle indkaldelser – og ikke kun referater – på hjemmesiden.

 

Et medlem bad om en vurdering af om en asfaltreparation at ”rabatten” ved Kronprinsensvej 22 er nødvendig. Bestyrelsen vil vurdere sagen.

 

Et medlem ønskede en forklaring på hvorfor der på fortovet udenfor nogle medlemmer ikke er fliser – men blot asfalt.

 

Bestyrelsen oplyste at det var op til det enkelte medlem at beslutte hvilken belægning der ønskes ud for medlemmets hus i sin tid da fortovene blev etableret.

 

 

”Har Diakonissestiftelsen yderligere byggeplaner som inddrager Dronningensvej?”

 

Ja – det har de, men som bestyrelsen har forstået stiftelsen, er der ikke penge til nye projekter for nærværende.

 

 

Herefter blev formandens beretning godkendt.

 

 

3, 4 og 5. Regnskab, kontingent og budget.

 

Kasserer Hugo von Linstow fremlagde det reviderede regnskab for år 2017.

 

Der er kun én restant – børnehaven i Kongensvej 1. Børnehaven er tre år bagud med kontingentbetaling og udeståendet inkl. rykkergebyrer andrager for nærværende 3.600kr. Bestyrelsen vil fortsætte med at rykke for betaling.

 

Regnskabet blev herefter godkendt.

 

 

Bestyrelsen foreslog uændret kontingent – 900 kr. per medlem.

 

Uændret kontingent blev vedtaget.

 

 

 

Bestyrelsen fremlagde herefter budgettet for 2018.

 

Det blev bemærket af bestyrelsen at der i 2018 igen blive plantet nye træer i kvarteret.

 

Budgettet blev godkendt.

 

 

6. Valg til bestyrelse.

 

Hugo von Linstow har efter salg af huset, besluttet at stoppe arbejdet i bestyrelsen. Hugo von Linstow har siddet i bestyrelsen i 6 år, og generalforsamlingen og bestyrelsen takkede Hugo for sin store indsats.

 

Først havde bestyrelsen foreslået Hanne B. Jørgensen som nyt bestyrelsesmedlem, men da Hanne også - uventet - har solgt sit hus, foreslog bestyrelsen Ole Færge, Dronningensvej 12 1.sal.

 

Ole Færge blev valgt uden modkandidat.

 

 

7. Valg af revisor.

 

Pernille Helms - Kongens Tværvej 10 - blev genvalgt som revisor.

 

 

8. Forslag stillet af bestyrelse eller medlemmer

 

På opfordring fra sidste generalforsamling, foreslog bestyrelsen at medlemmer som ikke leverer e-mail-informationer og dermed bidrager til at lette på postomdelingsomkostninger, pålægges et gebyr på 100 kr. Dette forslag gælder naturligvis ikke de medlemmer, som ikke er på mail, og som har en aftale med vejlaget om almindelig postbesørgelse.

 

Forslaget blev sat til afstemning og blev vedtaget med klar margin.

 

 

9. Eventuelt

 

Et medlem foreslog at vejlaget tog initiativer vedrørende socialt samvær mellem vejlagets ældre beboere og Diakonissestiftelsens senior-beboere.

 

Bestyrelsen oplyste at et sådan tiltag ligger uden for vejlagets vedtægter, og at en vedtægtsændring således ville være nødvendig. Beboere er dog velkommen til at bruge vejlagets hjemmeside til organisering af socialt samvær.

 

 

Et medlem opdagede en aften at en drone fløj rundt udenfor husets vinduer. Sagen er meldt til politiet, og medlemmerne opfordres til at gøre det samme hvis de udsættes for samme.

 

Hærværket mod biler i kvarteret i efteråret 2017 blev nævnt, og bestyrelsen lovede at vejlagets database ville kunne anvendes til hurtig kommunikation i tilsvarende situationer.

 

Alle medlemmer blev på ny opfordret til at tilmelde sig ”Nabohjælp”. Bestyrelsen vil igen undersøge om der eventuelt skal skiltes, både ved indkørsel til kvarteret og på vejene op mod Fasanvejen.

 

 

Frederiksberg d. 16 marts, 2018

 

Steen Kallestrup, Kongensvej 26

Copyright Vejlaget.for.Kongensvej.m.fl.veje