DET KONGELIGE VEJLAG

Vejlaget for Kongensvej m.f.

Vejlaget for Kongensvej m.fl. veje.

 

 

 

Referat af ektra-ordinært vejlagsmøde afholdt tirsdag den 3. juni 2014. (Dagsorden nederst)

 

 

 

1. Valg af dirigent

 

Jørn Rønsbo, Kongens Tværvej 9, blev valgt som dirigent.

 

 

 

2. Beslutning vedrørende trafik til og fra Diakonissestiftelsens byggeplads

 

På det seneste ordinære vejlagsmøde den 26. marts 2014 blev trafik og arbejdskørsel til og fra Diakonissesstiftelsens forestående byggeaktiviteter debatteret.

 

Bestyrelsen ønskede på det tidspunkt, at generalforsamlingen gav bestyrelsen mandat til at forhandle en midlertidig åbning af Dronningensvej ud mod Fasanvej i den tidsperiode hvor hospice og seniorboligerne ud mod Dronningensvej bliver bygget.

 

Generalforsamlingen besluttede dog at bestyrelsen endnu en gang sammen med Diakonissestiftelsen skulle gennemgå alle muligheder for at hindre en åbning af Dronningensvej og søge byggeriet betjent via tilkørsel fra Peter Bangsvej ad brandvejen over Diakonissestiftelsens egen grund.

 

 

 

Formand Henrik Toft introducerede Michael Glyholt fra Cubic Group, som har bistået Diakonissestiftelsen med en vurdering af mulige tilkørselsveje til Diakonissestiftelsens byggeplads i byggefasen.

 

Hovedpunkter fra Michael Glyholts præsentation:

 

• Byggefasen for hospice byggeriet kommer efter planen til at løbe fra juli 2014 og frem til slut 2015

 

• Seniorboligerne bygges i tidsperioden fra slut 2015 og forventet et år frem til slut 2016

 

• I hospice byggeri-perioden ventes ca. 510 lange lastbiler og ca. 470 mellemstore lastbiler

 

• På grund af fredede og/eller Lokalplan-beskyttede træer langs brandvejen, viser analyserne at der ikke fysisk er plads til kørsel med lange lastbiler på Diakonissestiftelsens grund

 

• Cubic Group anbefaler at Dronningensvej åbnes ud mod Fasanvej for trafik med lange og mellemstore lastbiler

 

• Åbningen kontrolleres af en mobil-telefon-styret bom som kun åbner for de enkelte lastbiler

 

• Al øvrig byggetrafik skal køre ind over Diakonissestiftelsens grund fra Peter Bangsvej

 

• Der bliver P-forbud på hele nordsiden af Dronningensvej samt på dele af syd-siden og på den nordligste del af Arveprinsens Vej

 

• Der blev givet tilsagn om erstatningsparkeringspladser på p-pladsen ved Dronningensvej nr. 4 for beboerne på sydsiden af Dronningensvej som påvirkes af p-forbud – eksempelvis beboerne ved Dronningensvej 17 og 19, evt. med flere når byggeriet rykkes videre mod øst

 

 

 

Under og efter præsentationen blev en række spørgsmål rejst af de fremmødte lodsejere:

 

Skal fredede træer og en plejehjemshave på Diakonissestiftelsen virkelig blokere for øget sikkerhed for små børn i kvarteret?

 

De fredede træer har indgået som en integreret del af byggeprojektet i Lokalplanen fra start og det forventes ikke at kommunen kan acceptere en fældning

 

Er de fredede træer blevet vurderet for alder og sygdom?

 

Bestyrelsen vil rejse spørgsmålet overfor Diakonissestiftelsen

 

Kan der ikke etableres en opkørselsrampe fra Per Bangsvej således at kollision med de fredede træer undgås?

 

Kommunen mener at en sådan løsning kommer for tæt på det stærkt trafikerede kryds Fasanvej / Peter Bangsvej. Desuden vil det betyde at det eksisterende busstoppested skal omlægges

 

Bliver vejforholdene genetableret efter at byggeriet er færdigt?

 

Der bliver afholdt vej-syn før byggeriet starter, og bygherren skal efter byggeriets færdiggørelse sikre genetablering af vej, fortov og beplantning

 

Kan byggetrafikken ad Dronningensvej ikke begrænses til kun at omfatte de lange lastbiler?

 

Bestyrelsen vil mødes med Diakonissestiftelsen endnu en gang, og søge at al byggetrafik med de mellemstore lastbiler også kører ind til byggepladsen ad brandvejen fra Peter Bangsvej

 

Har kommuneforvaltningen været involveret i vurderingen af trafikken til og fra byggepladsen?

 

Kommunen bliver normalt ikke involveret i detaljer som trafik og arbejdskørselsforhold til et byggeprojekt. Det er både Diakonissestiftelsens og vejlagets håb, at problemet kan løses parterne imellem

 

Cubic Group er eneste eksterne vurdering af tilkørselsforholdene.

 

Er der tænkt på højresvingsulykker når lastbilerne skal dreje ned af Dronningensvej?

 

Nej, men bestyrelsen vil sørge for at Diakonissestiftelsen gøres opmærksom på dette meget aktuelle sikkerhedsforhold

 

Hvordan sikres adgangsforholdene for skolen på Dronningensvej?

 

Bestyrelsen forstår at skolen vil flytte adgangen og dermed al afleveringstrafik over til Kongensvej.

 

Bliver vejene holdt rene for byggematerialer og jord under byggeriet?

 

Det er bygherrens ansvar at holde byggetrafik-vejene rene, og bestyrelsen vil endnu en gang overfor Diakonissestiftelsen lægge vægt på dette punkt

 

 

 

Øvrige kommentarer:

 

Som kompensation for alle ulemperne under byggeriet bør kommunen arbejde for at ejendomsskatterne reduceres for alle lodsejere i byggeperioden!

 

Når alt kommer til alt, er viljen til at anvende Diakonissestiftelsens egen grund til arbejdskørsel kun et spørgsmål om økonomi. De kunne blot ændre på rækkefølgen i byggeriet eller omlægge og forstærke brandvejen eller betale for nyplantning af store træer!

 

 

 

Efter denne debat, blev der stemt om følgende spørgsmål:

 

Skal vejlaget - på betingelse af at bestyrelsen tager endnu en forhandlingsrunde med Diakonissestiftelsen omkring de mellemstore lastbilers adgang via Diakonissestiftelsens egen grund - acceptere åbning af Dronningensvej ud mod Fasanvej?

 

Med klar majoritet blev der stemt ja til dette spørgsmål.

 

 

 

3. Udvidelse af P-zone system vest for Fasanvej og inklusion af private fællesveje.

 

Frederiksberg Kommunes By- og Miljøudvalg vedtog den 2. juni en ny parkerings strategi. Den nye strategi skal imødegå det øgede pres på kommunens p-pladser som følge af de høje priser for parkering i Københavns Kommune. Strategien ventes vedtaget i Kommunalbestyrelsen senere på året og træder i kraft 1. april næste år.

 

Parkeringsstrategiens vigtigste punkter:

 

• P-zonen udvides, så den omfatter alle offentlige veje på Frederiksberg – og ikke som hidtil kun de offentlige veje øst for Fasanvejen

 

• De private fællesveje får mulighed for at tilslutte sig den nye parkeringsordning

 

• P-zonen gælder fra 7 til 24 på hverdage og fra 7 til 17 om lørdagen. Fri parkering om søndagen

 

• Der kan fortsat parkeres gratis i 2 timer. Dernæst er der timebetaling med 10, 15 og 20 kr. for henholdsvis første, anden og tredje time. Max 70 kr. om dagen

 

• Prisen for en beboerlicens forbliver 150 kr. om året.

 

I vores vejlag oplever vi allerede i dag problemer med pendler-parkering, - specielt op mod Fasanvejen. Spørgsmålet er om dette problem bliver værre når p-zone systemet udvides til alle offentlige veje også på vores side af Fasanvejen.

 

Som privat fællesvej har vi tre muligheder.

 

For det første kan vi søge om en ændring af vores vejstatus fra private fællesveje til offentlige veje. Vi vil så automatisk blive omfattet af den nye parkerings-strategi. En afstemning om en sådan vejstatusændring for snart to år siden viste dengang at langt hovedparten af vejlagets lodsejere ønskede at bibeholde status som privat fællesvej.

 

For det andet kan vi søge om tilslutning til den nye p-zone ordning. Dette indebærer - efter de nuværende oplysninger at dømme – at vi skal indføre samme p-regler som gælder for de offentlige veje, at vi selv skal betale for skiltning og at vi selv skal sørge for parkeringskontrol ved et samarbejde med f.eks. Europark. Det sidste hænger sammen med at Frederiksberg kommune under den gældende lovgivning ikke kan opkræve parkeringsafgifter på private fællesveje.

 

For det tredje kan vi undlade at gøre noget - og efter april 2015 vurdere hvor stort problemet bliver.

 

 

 

Som beboere på private fællesveje kan vi naturligvis købe en beboerlicens som for 150 kr. årligt, som dækker parkering på alle de offentlige veje på det øvrige Frederiksberg. Men tilslutter vi os systemet, vil alle øvrige beboere på Frederiksberg med beboerlicens på samme måde kunne parkere frit på vores veje.

 

En lodsejer spurgte under debatten om vi ikke bare kunne fastholde vores nuværende p-regler for kvarteret og så håndhæve reglerne. Bestyrelsen vil undersøge om dette er muligt.

 

Frem til næste generalforsamling i vejlaget, vil bestyrelsen undersøge forholdene omkring de forskellige muligheder og levere en anbefaling. Om nødvendigt, vil der blive indkaldt til et ekstra-ordinært vejlagsmøde senere på året.

 

 

 

4. Eventuelt

 

Der blev spurgt om man kunne få kopi af Cubic Groups præsentation. Bestyrelsen vil sørge for at den enten bliver rundsendt med referatet fra dette møde eller at der i referatet vil være en anvisning til hvor på nettet den kan findes.

 

Bestyrelsen mindede de fremmødte om betaling af kontingent. Deadline var i maj!

 

Endvidere opfordrede bestyrelsen lodsejerne til at bruge vandingsposerne som er opsat omkring de nyplantede kirsebærtræer. Og i øvrigt opfordredes alle til at luge bedene omkring træerne således at kvarteret fremstår præsentabelt.

 

 

 

Steen Kallestrup, Kongensvej 26

 

 

 

 

 

Vejlaget for Kongensvej m.fl. veje indkalder til ekstra-ordinært vejlagsmøde i skolelokalerne Dronningensvej 36:

 

Tirsdag den 3. juni 2014 kl. 20.00

 

Dagsorden:

 

1. Valg af dirigent

 

2. Beslutning vedrørende trafik og arbejdskørsel til og fra Diakonissestiftelsens byggeplads i den fase som relaterer sig til byggeri på parcellerne ud mod Dronningensvej. Bestyrelsen fremlægger forslag til afstemning

 

3. Udvidelse af P-zone system vest for Fasanvejen og inklusion af private fællesveje for at undgå forøget parkeringspres fra pendlere. Bestyrelsen fremlægger forslag til høringssvar.

 

4. Eventuelt

 

 

 

Henrik Toft Jensen  Hugo von Linstow  Steen Kallestrup

 

Dronningensvej 27  Dronningensvej 15  Kongensvej 26

 

 

 

Der serveres en kold forfriskning på mødet.

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Undertegnede ejer af ejendommen:

 

Sdr.Fasanvej nr.:

 

Dronningensvej nr.:

 

Kongensvej nr.:

 

Kronprinsensvej nr.:

 

Arveprinsensvej nr.:

 

Kongens Tværvej nr.:

 

Giver herved ……………………………………………………..fuldmagt til på mine vegne at deltage i og stemme på vejlagsmødet den 3. juni 2014.

 

Underskrift: ………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

Copyright Vejlaget.for.Kongensvej.m.fl.veje